MiG-ul rusesc, simbolul tinereții fără bătrânețe și al vieții fără de moarte

Economie

Publicat 2021-02-27 12:35:00

Din 1959, Rusia a construit mii de avioane de luptă MiG-21. Și, spre deosebire de alte avioane de luptă care ies rapid la pensie, MiG-urile au trecut testul timpului.

Avioanele militare pot avea o durată de viață oarecum scurtă, în special în perioadele de efervescență tehnologică. O aeronavă de elită din Primul Război Mondial ar putea ajunge o vechitură în doar câteva luni. De altfel, în ultimii zeci de ani, flote întregi de aeronave au „îmbătrânit”, pe măsură ce tehnologiile au luat avânt, relatează NationalInterest.

Există și câteva excepții care au trecut testul timpului. Avionul B-52 Stratofortress a zburat pentru prima dată în 1952, dar este în serviciu și azi. Noile aeronave C-130 ies și azi de pe linia de producție, pe baza unui design operațional în 1954.

Dar acestea sunt bombardiere și avioane de transport. Nu se luptă unul cu altul. Avioanele de luptă se confruntă cu o problemă specială cînd vine vorba de longevitate pentru că trebuie să facă față modelelor noi. Foarte puține avioane de luptă au avut o durată lungă de viață, fie în producție, fie în serviciu.

MiG-21 „Fishbed” este o excepție. Studiile inițiale pentru MiG-21 au început în 1953 Succesul MiG-15 și MiG-17 a sugerat că inginerii aerospațiali sovietici ar putea concura cu omologii lor occidentali, iar cu MiG-19 sovieticii au avut primul avion de luptă supersonic. MiG-21 (denumit de NATO „Fishbed” de NATO) poate atinge o viteză de 2 Mach, are un tun intern și capacitatea de a transporta între două și șase rachete. Ca majoritatea avioanelor de luptă, MiG-21 ar servi într-un atac la sol, în care poate transporta un număr limitat de bombe și rachete.

Între 1959 și 1985, URSS a construit 10.645 de Fishbed-uri. Fishbed a devenit de departe cel mai produs avion supersonic din istorie.

Cu MiG-21, inginerii au rezolvat un set de probleme de bază pe care cercetările ulterioare nu le-au putut îmbunătăți substanțial. Avioanele de luptă moderne nu zboară mult mai repede decât MiG-21 și nici nu mai manevrează mai bine.

Iar Forțele Aeriene au nevoie de obicei de avioane ieftine, rapide, ușor de întreținut, care să poată patrula spațiul aerian și să arunce ocazional câteva bombe. Fishbed se potrivește perfect cu aceste cerințe.

Chiar dacă nu a intrat în război pe vremea Pactului de la Varșovia, MiG-21 a avut partea lui de acțiune. Mai ales în timpul războiului din Vietnam și în Războiul de Șase Zile, dintre Israel și alianța formată din statele arabe.

MiG-21 servește în prezent în 18 forțe aeriene din întreaga lume, inclusiv în două state membre NATO (România și Croația). Chiar dacă puține dintre avioanele aflate azi în serviciu mai seamănă cu modelul produs în 1959. Actualele MiG-uri poartă arme diferite, mult mai sofisticate.

Nimeni nu se îndoiește că MiG-21 poate atinge lejer și 70 de ani de existență. Rămâne unul dintre luptătorii iconici ai erei supersonice.

Sursa
Economie
Se pornește tăvălugul pentru războiul printre gheț...

Armata construiește un vehicul tactic unic pentru a de...

Economie
Tarom îşi înjumătăţeşte flota: cu ce preţ vrea ...

Compania Tarom a anunţat că va vinde 14 dintre cele 2...

Economie
Industria aeriană se confruntă cu cea mai dură criz...

Întreaga industrie aeriană se confruntă cu cea mai d...

Economie
Răsturnare de situaţie: Romgaz anunţă că suspendă...

Producătorul de gaze naturale Romgaz a anunţat vineri...

Economie

Florin Cîţu asigură că sistemul fiscal actual va fi menţinut, iar...

Sistemul fiscal actual va fi menţinut, iar taxele şi impozitele nu vor creşte, în scopul sprijin...

Preţurile mondiale la alimente continuă să crească. În martie 2021 au atins cel mai r...
Continuă creșterea prețurilor alimentelor, iar această tendință stimulează inflaţia şi afectează con...
Noi stickere pe Whatsapp. Abţibilde despre vaccinare, realizate în colaborare cu OMS...
Ca să poţi comunica mai uşor despre pandemie, vaccin şi alte consecinţe ale acestora Whatsapp a venit cu ...
Imagini spectaculoase cu drumul expres care ajunge direct la graniţa cu Bulgaria. „Scă...
Lucrările la drumul expres care ocoleşte oraşul Giurgiu şi ajunge direct în vama cu Bulgaria ar putea fi ...
Economie
Planul de stimulare al lui Biden deschide calea către ...

Deficitul SUA ar putea creşte cu 56 de miliarde de dol...

Economie
Soluție de referință într-un litigiu fiscal: ÎCCJ ...

Unul dintre cele mai mari grupuri multinaționale din d...

Economie
De ce a eșuat cel mai așteptat test al unei rachete h...

Primul test al unei rachete hipersonice a eșuat, au an...

Economie
Cu cât a scăzut PIB-ul României anul trecut. Noi cif...

Seria ajustată sezonier a Produsului intern brut trime...

Economie: Premieră în sistemul energetic: cărbunii ies de pe podiumul producătorilor

Cărbunii au livrat anul trecut 16,5% din energia României, situaţie fără precedent în contextul în care marile termocentrale din bazi...

Economie: GÂNDUL FINANCIAR: Violența domestică. Anca Dragu, președinta Senatului: „Ne trebuie instituții și mecanisme care efectiv să protejeze femeile”

Violența domestică, traficul de persoane și drepturile persoanelor cu dizabilități sunt trei dintre domeniile pentru care președinta S...

Economie: Top 2020: Las mayores empresas de Rumania

Un análisis de Business Magazine basado en datos del Registro Mercantil nos presentó, a finales de 2020, el top de las empresas más grand...

Economie: Proiect grandios pentru Salina Turda: 27 de milioane de euro vor fi investite pentru modernizarea Minei Iosif

Finanțarea va fi atât din partea municipalității cât și de la Uniunea Europeană. Autoritățile locale doresc astfel dublarea...

Economie: Investiţii inteligente, în plină pandemie. Cum a luat naştere primul Coffee-to-Go pe roţi din Iaşi

În perioada asta mulţi ar evita orice investiţie. Dar pentru un om cu experienţă în afaceri oportunităţile apar în orice moment. Ia...

© Copyright 2021 i-Stiri.ro - Stiri din ziare, reviste, ultimele stiri.
Continutul si imaginile stirilor sunt © Copyright-ul site-urilor de la care au fost preluate. i-Stiri.ro nu este raspunzator pentru continutul lor.